Kreowanie wizerunku w social media  – 5 kwestii, na które trzeba zwrócić uwagę. Część I

Kreowanie wizerunku w social media  – 5 kwestii, na które trzeba zwrócić uwagę. Część I

Wokół promocji marki w social mediach przez lata narosło już wiele mitów. Zdaje się, że często zapomina się o tym, że te działania stanowią realną częścią komunikacji i planu marketingowego. W związku z tym należy traktować je nie jako modę, która szybko przeminie, lecz jako narzędzie do realizacji celów biznesowych.

Aby podjąć efektywne i niewymagające ogromnych nakładów finansowych działania w mediach społecznościowych nie trzeba być specjalistą w wielu dziedzinach. Najbardziej liczy się kreatywność, która, jeśli zostanie połączona z podstawową znajomością specyfiki tych kanałów, może przynieść naprawdę dobre rezultaty. Jeśli już wyznaczymy sobie cele — czy ważna jest dla nas kampania wizerunkowa, sprzedażowa, czy może na dłuższą metę planujemy łączyć jedno z drugim — możemy podejmować dalsze kroki.

Krótki poradnik o tym, jak być dobrym w social media
Tak jak pisaliśmy wcześniej, w przypadku działań w kanałach społecznościowych największym skarbem jest kreatywność. Drugim zaleceniem w recepcie na sukces jest określona wiedza i tutaj właśnie przychodzimy Wam z pomocą! Stworzyliśmy krótki poradnik dobrych praktyk, z którymi warto zaznajomić się zarówno wtedy, kiedy dopiero zaczynamy swoją przygodę z marketingiem internetowym, jak i dla przypomnienia pewnych kwestii, kiedy jesteśmy już prawdziwymi wyjadaczami. Przygotowaliśmy dla Was rady, jak mierzyć się z problemami, które często stają się chlebem powszednim marketerów, których głównym miejscem działań są właśnie media społecznościowe.
Jesteście gotowi na to, żeby poznać nasz subiektywny ranking najbardziej popularnych problemów i rozwiązań, które w związku z nimi proponujemy? Dzisiaj przedstawi Wam 2 pierwsze!

1. Dowiedz się do kogo mówisz
Częste błędy
Bardzo często marki, które podejmują jakiekolwiek działania wizerunkowe, a zwłaszcza te skierowane do mediów społecznościowych po prostu zaczynają wprowadzać je w życie. Zakładają fanpage na Facebooku, Instagramie czy w innym portalu i zaczynają publikować treści, które ktoś wcześniej wymyśli i zaplanuje (chociaż i to nie zawsze). Często wtedy okazuje się, że losowe treści, które zamieszczamy na platformach zupełnie nie przynoszą oczekiwanych efektów. Zasięgi maleją, a fanów na stronie przybywa w żółwim tempie.
Jak temu zaradzić?
To, co zawsze powinno stanowić pierwszy krok w przygotowaniu strategii kampanii to przeprowadzenie badań. Nie możemy z góry zakładać, że grupa docelowa, do której chcemy kierować nasze działania jest na pewno tą właściwą. Warto dowiedzieć się jak postrzegany jest proponowany przez nas produkt czy usługa, jakie są wobec niej oczekiwania, a nawet sprawdzić, jak radzi sobie konkurencja. Jeśli będziemy wiedzieć do kogo kierujemy naszą komunikację, dużo łatwiej będzie nam ją kreować, a przy okazji na pewno będzie ona skuteczniejsza. Mając tę wiedzę, poświęćmy odpowiednio dużo czasu na przygotowanie samej treści — stwórzmy kalendarz publikacji, zastanówmy się jak zaangażować naszych odbiorców.

2. Bądź najlepszą wersją samego siebie
Częste błędy
Media społecznościowe, to idealne miejsce na nawiązanie bardzo osobistego kontaktu z odbiorcą. Za pomocą komentarzy, wiadomości prywatnych czy tych bezpośrednio na stronie nasi klienci mogą wyrażać swoje opinie, zadawać pytania i prosić o radę. Oznacza to, że my jako osoby prowadzące profil, musimy stale mieć się na baczności i na wszelkie wątpliwości odpowiadać. Często na profilach dużych marek widać, że spora część komentarzy z pytaniami jest ignorowana, albo w treść wiadomości wklejana jest jedna, identyczna treść jako odpowiedź na wszystko. Takie działania odbierają autentyczność marce i znacznie ją dehumanizują — nikt z nas nie ma ochoty na wymianę zdań, w której druga osoba bombarduje nas sztucznie wygenerowanymi treściami.
Jak temu zaradzić?
Kiedy mamy już jednoznacznie określoną osobowość marki oraz profil naszego odbiorcy, powinniśmy również ustalić jeden, spójny styl komunikacji. To co jednak zawsze cenione jest w działaniach marek w internecie, to bycie pomocnym. Odpowiadajmy na wiadomości i komentarze z pytaniami i wątpliwościami. Po pierwsze — jeśli zainteresowani uzyskają informacje prosto od źródła, to nie będą szukać jej w innym miejscu, dzięki czemu mamy wpływ na to, co użytkownicy wiedzą o naszej marce. Po drugie — pomaganie nigdy nie wychodzi z mody i znacznie wpływa na pozytywny wizerunek marki. Bardzo dobrze komunikacja z użytkownikami widać na profilu na Facebooku marki PlayStation Polska. Widać, że prowadzący profil na bieżąco odpowiadają na komentarze, a na dodatek robią to w luźny, żartobliwy sposób, który jest spójny z całą filozofią marki. Z drugiej strony pamiętajmy też, aby być wyrazistym. Kiedy ktoś zasypuje nas nieuzasadnioną krytyką lub mamy do czynienia z nieuczciwą konkurencją — wtedy warto posłużyć się celną, lecz grzeczną ripostą, zamiast robić dobrą minę do złej gry.