Dlaczego NASA oprócz kosmosu podbija także social media?

Dlaczego NASA oprócz kosmosu podbija także social media?

Twitter, Facebook, Instagram, Snapchat, Youtube, Tumblr, Pinterest, Google +, Twitch, LinkedIn, Giphy, Flickr, Ustream, SlideShare, SoundCloud, Vine, Pspc... – wbrew pozorom: to nie lista social mediów obsługiwanych przez agencję marketingową, tylko wybrane kanały społecznościowe agencji kosmicznej NASA.

To dopiero początek: na stronie NASA, w zakładce social media, znajdziemy kilkadziesiąt kolejnych propozycji kosmicznych miejsc w sieci – kont poszczególnych ośrodków badawczych, programów, inicjatyw. Główny profil NASA na Facebooku ma ponad 20 milionów obserwujących, agencja kosmiczna Tweetnęła około 52 tysiące razy, zdobyła ponad 2 miliony subskrybcji na YouTube. Jak to możliwe, że jedna z najbardziej geekowskich firm w całym kosmosie porywa serca internautów? 

Jeśli chcesz wybrać się na krótką przebieżkę śladami jednej z najbardziej rozwiniętej w marketingu internetowym firm świata, czytaj dalej. Podręczniki z teorii komunikacji i pisma branżowe nie będą potrzebne: przed nami praktyka w czystej postaci. Here’s where the fun begins. 

Popkulturowa gratka: logo 

Zna je każdy. Obecne logo NASA zaprojektował James Modarelli w 1959 roku (był to drugi rok funkcjonowania agencji): 

 

W 1975 roku decydenci z NASA postanowili odświeżyć wygląd logo: 

Ta wersja loga obowiązywała tylko do 1992 roku. Przywiązanie pracowników do poprzedniej jego odsłony było tak duże, że postanowiono do niej wrócić.  Co ciekawe, dzięki publicznej zbiórce po latach wydana została ponownie księga znaku zaprojektowanego w 1957 r., dostępna tutaj.

Rzecz jasna – logo NASA pojawia się w popkulturze w wielu niekontrolowanych przez agencję wydaniach, jednak kosmiczne lwy komunikacji nie byłyby sobą, gdyby nie zaoferowały swoim fanom czegoś specjalnego – a mianowicie sklepu z gadżetami ze swoim brandem. Ten oferuje wiele, na przykład przysmaki astronautów: 

 

Ubranka dla dzieci i akcesoria:

 

 

Gramy w otwarte karty: strategia komunikacji 

Otwartość i dostępność (przynajmniej pozorna) to słowa-klucze, które mogą automatycznie kojarzyć się z amerykańską agencją kosmiczną. Na jej stronie bez większego wysiłku znajdziemy plik, który rozbudzi wyobraźnię wielu marketerów. Jest nim strategia komunikacji jednego z departamentów, Human Exploration and Operations Mission Directorate. 

 Przytaczamy w telegraficznym skrócie:

1. Enhance public and Congressional recognition of the value of human space exploration and understanding of the capabilitiesdriven approach in our pursuit of sending humans to Mars. 

Punkt pierwszy zawiera założenia, które powinny być znane wszystkim specjalistom związanym z komunikacją. Jest to na przykład sprawienie, aby pracownicy NASA byli kompetentnymi ambasadorami marki. Podkreślona jest też waga utrzymywania dobrych relacji z liderami opinii i środowiskiem akademickim, które w łatwy sposób przekazywać może informacje w grupie docelowej. Jeden z punktów uwypukla rolę podkreślania kamieni milowych na drodze do wysłania ludzi na Marsa: pozwoli to pobudzać zainteresowanie opinii publicznej. 

2. Enhance public awareness of the marvels associated with the International Space Station and its role in advancing human space exploration.

Informacje o Międzynarodowej Stacji Kosmicznej powinny być częścią codziennych newsów. W tym przypadku, poza współpracą z uczelniami, dodana została współpraca z przedstawicielami przemysłu, którzy stają się naturalnym przekaźnikiem informacji dalszym, zainteresowanym grupom. 

3. Enhance public involvement and excitement about human space exploration missions through authentic experiences and opportunities to participate.

W szczegółowych celach punktu trzeciego na pierwszy plan wysuwa się współpraca: z partnerami NASA czy z innymi częściami instytucji.  

Jak ma się komunikacja NASA do komunikacji HEOMD? Zobaczcie na poniższej infografice: 

 

NASA udostępnia też prezentację ze swoimi założeniami komunikacji w mediach społecznościowych. Na pierwszy plan wybija się podstawowa zasada: utrzymuj kontakt z odbiorcami, rozmawiaj z nimi, odpowiadaj.  

Houston, We Have a Podcast 

Narodowa Agencja Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej w modelowy sposób wykorzystuje także content marketing. Swoim odbiorcom oferuje merytoryczne

a) podcasty

b) ebooki,

c) specjalne aplikacje,

a także… dzwonki i sygnały!

My jesteśmy zachwyceni 🙂

 

Domena publiczna: sekret powodzenia komunikacyjnego NASA

Okej – możecie powiedzieć – wiele firm bardzo sprawnie funkcjonuje w obszarze content marketingu, ma dobrą identyfikację wizualną, prezentuje treści najwyższej jakości… Co decyduje więc o tym, że NASA działa tak skutecznie? Oczywiście – poza faktem, że eksploruje kosmos i spełnia marzenia z dzieciństwa sporej części populacji. Z dużą dozą pewności za czynnik decydujący o ogromnym powodzeniu można uznać udostępnianie materiałów w domenie publicznej (wszystkie informacje na temat zasad korzystania z materiałów i udostępniania ich znajdziesz tutaj). 

Kojarzycie wschód ziemi widziany z księżyca?

A gdyby tak zamiast live’a z życia pand pooglądać kojący streaming z widokiem na Ziemię?

Kosmos może zagościć w Twojej sypialni za sprawą specjalnej serii plakatów, oczywiście również umieszczonej w domenie publicznej:

A może chcecie wykorzystać dźwięki kosmosu we własnym projekcie?

Jednym z przykładów sukcesu tego rozwiązania jest Misia Furtak, która w swój utwór The Drake Equation wplotła zasoby NASA dostępne bezpłatnie w sieci. 

Kosmiczny kod w domenie publicznej

NASA udostępnia nie tylko video, zdjęcia, dźwięki, ale także to, co z punktu widzenia budowania wizerunku ośrodka jest prawdopodobnie najważniejsze: know-how. Na specjalnej stronie znajdziesz miliony linijek kodu odpowiedzialnego za funkcjonowanie tej nieziemskiej maszynerii. Nie ukrywajmy: NASA jest także po prostu wielką firmą, która zatrudnia tysiące osób. Osoby zarządzające pracą załogi wiedzą też co nieco o prowadzeniu biznesu, byciu liderką/liderem, bezpieczeństwie, edukacji. Wszystkie materiały znajdziecie tutaj.

Robisz to dobrze? Zrób to dla NASA 

Chcesz być astronautką/astronautą social mediów? NASA zaprasza do współpracy! W zakładce social media znajdziesz wszystkie niezbędne informacje. 

 

Jeśli ciekawi Cię, kim są mistrzowie kosmicznej komunikacji, koniecznie sprawdź zakładkę Kontaktgdzie znajdziesz namiary na całą załogę.  

NASA w pigułce

Jak komunikuje się NASA? Swoim największym atutem uczyniła otwartość rozumianą na kilka sposobów. Przede wszystkim jest bardzo blisko swoich odbiorców, na (prawie) wszystkich popularnych kanałach mediów społecznościowych. Jej pracownicy regularnie postują i rozmawiają z obserwatorami, dając dowód temu, że kosmos to wspólna sprawa. Dzięki temu NASA ma swoich wyznawców czujących się częścią jej działań, gotowych je bezwarunkowo wspierać i dopingować wszystkie misje. Udostępnianie zdobyczy kosmicznych umożliwia niemal każdej osobie na świecie poczucie, że może być blisko wielkich wydarzeń, wiedzieć niemal tyle, co pracownicy instytucji. Otwarte podejście do wiedzy to trzeci filar NASA. Zapraszanie społeczności do korzystania z materiałów edukacyjnych, podglądania kodu, tworzenia kolejnych kont w social mediach, to prosta droga do związania się z nią na dłużej. NASA daje trzy podarunki: satysfakcję z bycia częścią czegoś wielkiego, ale jednak bliskiego, dostęp do spektakularnych materiałów i know-how jednego z najbardziej zaawansowanych ośrodków badawczych świata.

Co na to SPACE X? Ciąg dalszy nastąpi!